Prečítané 2959x | 0

Svetlom proti zimnej depresii


Svetlom proti zimnej depresiiIlustračný obrázok: Shutterstock.com

Krátke zimné dni a nedostatok slnečného svetla sa podpisujú pod fakt, že mnoho ľudí upadá v tomto ročnom období do melancholickej nálady. Sezónna afektívna porucha je porucha nálady, ktorá súvisí s ročnými cyklami. Jej príznaky sa začínajú prejavovať neskoro na jeseň, prehlbujú sa v zime a v jarných mesiacoch zasa ustupujú. Postihnutí mávajú depresívne nálady, spia dlhšie ako v lete, pociťujú nedostatok energie, cítia sa chronicky unavení a apatickí. Zvyčajne mávajú zvýšenú chuť na sladké.

Normalizácia rytmu deň-noc luxami

Podľa odborníkov však nie je priamym vinníkom zimné obdobie a kratší deň. Problém tkvie v tom, že ľudia vysedávajú dlhé hodiny zavretí v nedostatočne osvetlených miestnostiach a netušia, že ich telu chýba svetlo.

Svetlo zabezpečuje pravidelný rytmus spánok-bdenie a podporuje vylučovanie sérotonínu, hormónu, ktorý prispieva k pocitu šťastia a pohody a ovplyvňuje proces spánku. Blahodarné účinky svetla potvrdil aj nedávny experiment uskutočnený v berlínskej univerzitnej nemocnici. Lekári sledovali 76 mužov a žien, ktorých rozdelili do dvoch skupín. Prvá skupina ležala v izbách s bežným osvetlením, s intenzitou okolo 100 luxov. Druhá mala v izbách simulované denné svetlo pomocou špeciálnych LED svietidiel. Umelé osvetlenie sa menilo v priebehu dňa rovnako, ako je to pri prirodzenom svetle. Pacienti mali svetlo zodpovedajúce brieždeniu, západu slnka a napoludnie boli zasa vystavení svetlu s intenzitou 1 200 luxov.

Výsledky pokusu potvrdili, že až u 60 percent pacientov sa pri simulovanom dennom svetle znormalizoval rytmus deň-noc a zároveň sa zodpovedajúco menila hladina hormónu melatonínu v krvi, ktorý je zaň zodpovedný. Experiment opätovne potvrdil, že nedostatok svetla znefunkčňuje naše vnútorné hodiny, čo následne vedie k poruche nálady.

V tme, ktorá narúša denný rytmus človeka, žije väčšina ľudí počas zimných mesiacov v západných zemepisných šírkach. Problém však nie je v tom, že by v týchto oblastiach bolo výrazne menej svetla. Aj mrakmi zahalená zimná obloha stále ponúka svetlo s intenzitou asi 3 000 luxov, čo je desaťnásobok intenzity svetla v priemerne osvetlenej kancelárii. Väčšina ľudí sa však počas dňa príliš dlho zdržiava v interiéri. Aj keď sa zlepšuje intenzita osvetlenia v učebniach, podchodoch a kanceláriách, nášmu telu to stále nestačí. Lekári preto odporúčajú, aby ľudia pracujúci v uzavretých priestoroch vychádzali v priebehu dňa aspoň na jednu hodinu na denné svetlo.

Keď chýba serotonín – hormón šťastia

Svetlo reguluje denný rytmus spánok-bdenie a spúšťa celý sled biologických procesov. Špeciálne fotoreceptory na sietnici prenášajú svetlo ďalej do oka. Studené biele svetlo s vysokým podielom modrej farby prijímajú receptory vďaka jeho vlnovej dĺžke lepšie ako červené svetlo, ktoré obsahuje väčšina bežných svietidiel. Fotoreceptory produkujú proteín melanopsín. Ten transportuje informáciu ďalej do hypotalamu, ktorý riadi naše vnútorné hodiny. Ten ich presmeruje do epifýzy zodpovednej za tvorbu hormónu melatonínu. Ak sa do epifýzy dostáva dostatok sveta, produkcia melatonínu sa spomaľuje a človek bdie.

Svetlo neovplyvňuje iba denný rytmus človeka. Zabezpečuje aj pocit pohody a šťastia, pretože stimuluje tvorbu serotonínu, ktorý má antidepresívne účinky. Ako presne tento proces prebieha, ešte nie je objasnené. Isté ale je, že svetlo má rovnaké účinky ako antidepresíva, čo potvrdili viaceré štúdie. Preto ak ľuďom chýba svetlo, strácajú nielen schopnosť rozlišovať deň a noc, ale ovplyvňuje to aj ich náladu.

Podľa názoru odborníkov je svetlo účinné antidepresívum, ktoré na rozdiel od liekov nemá vedľajšie účinky. Ľuďom so sezónnymi poruchami nálady sa preto odporúča terapia svetlom. Polhodinu denne posedieť pod špeciálnymi svietidlami, ktoré vyžarujú modrasté denné svetlo so svietivosťou 3 500 – 10 000 luxov. K dispozícii sú už aj špeciálne prilby alebo okuliare, v ktorých sú namontované svetlá. Približne po týždni sa stav postihnutých začína zlepšovať.

Oveľa väčší význam by malo mať aj správne osvetlenie kancelárií, domov seniorov, nemocníc či škôl. Existujú už pokusy osvetliť dostatočne verejné priestory, nie je to však perspektívne, keďže tento typ osvetlenia je zhruba štyrikrát drahší. Okrem toho odborníci upozorňujú, že vysoký počet luxov sám osebe nestačí. Na to, aby sa ľudia cítili dobre, musí pôsobiť prirodzene aj farba umelého osvetlenia. Ideálne je osvetlenie napodobňujúce svetelné podmienky počas dňa. Príliš ostré, koncentrované svetlo ľudia zväčša vnímajú negatívne.

Zdroj: Die Welt

02.01.2016 19:02 | Zdravie a strava 0


Juraj Pokorný
Zopár slov o autorovi...


V diskusii ešte nie sú žiadne príspevky, pridajte prvý!

Pre pridávanie komentárov sa prihláste alebo zaregistrujte.