Prečítané 2367x | 0

Moskovské metro stavajú Číňania


Moskovské metro stavajú ČíňaniaIlustračné foto: Stanica moskovského metra Alma-Atinskaja otvorená v roku 2012. Zdroj: A. Savin / Wikimedia Commons

Tri stanice moskovského metra, a to Aminevskoje šosse, Mičurinskij prospekt a Prospekt Vernadského, postaví do roku 2019 Čínska železničná stavebná spoločnosť (CRCC). Kontrakt na výstavbu vyhrala v konkurze vypísanom Mosinžprojektom. Za 82 rokov existencie moskovského metra je to prvý raz, keď ho spolu s ruskými spoločnosťami budú stavať aj zahraničné – môžeme čítať v ruskom printovom médiu Rossijskaja gazeta.

Konkurz bol otvorený a mohli sa ho zúčastniť všetci, ktorí mali záujem. Štartovacia cena bola stanovená na 25 miliárd rubľov, Číňania ju znížili na 22,9 miliárd. Pre účastníkov konkurzu boli stanovené najprísnejšie požiadavky a CRCC ich spĺňa v plnom rozsahu. V tridsiatich mestách ČĽR sa nachádza 134 liniek podzemných dráh v dĺžke viac ako 4 200 km. 65 percent z nich postavila práve spoločnosť, ktorá prichádza do Moskvy. Niet pochýb, že v jej silách je zvládnuť všetky práce predpokladané kontraktom.

Čínska spoločnosť má 254-tisíc odborníkov a 4 vlastné projektové ústavy. Do Moskvy prídu najskúsenejší inžinieri a riadiaci pracovníci. Privezú aj stavebné zariadenia, vrátane tunelovacieho štítu. Vyhrajúc tento kontrakt, CRCC pritom nevytesnila moskovských staviteľov. V Moskve chýba približne 3 000 projektantov a 10 000 stavbárov. Vedenie mesta chce vybudovať metro za šesť rokov.

Tempo, akým stavajú Číňania metro doma, ohromuje svet. Prvé metro v Pekingu dali do prevádzky o tri desaťročia neskôr ako v Moskve, teda v roku 1965. Priznávajú, že práve moskovské metro bolo pre nich etalónom, ich učiteľmi boli odborníci z Ruska. Žiak však predbehol učiteľa: V hlavnom meste ČĽR bolo v roku 2006 114 km podzemnej dráhy, v roku 2012 už 442 km a v roku 2015 708 km. Úlohou je do roku 2020 položiť koľajnice pod zemou v dĺžke 1 050 km. A to iba v jednom meste!

Číňania stavajú nielen rýchlo, ale aj kvalitne. Všetci, ktorí cestovali pekinským metrom, vedia, aké je komfortné, pohodlné a bezpečné. Na koľajnice nemožno spadnúť – vojsť do vlaku možno iba cez dvere tzv. horizontálneho výťahu. Nové súpravy sú čínskej výroby. K vybavenosti patria eskalátory, výťahy, ukazovatele v anglickom jazyku, veľa informačných miest. V Moskve na nové podzemné stanice vpustia „druhé svetlo” – denné osvetlenie. Tým sa stanú svetlejšími a ekonomicky úspornejšími. V čínskom metre je tento systém široko využívaný.

Okrem vysokého tempa výstavby a vysokej produktivity práce je cenná aj skúsenosť Číňanov pri budovaní dopravných prestupových uzlov. Krajina nebeského draka znamená predovšetkým príchod nových technológií a skúseností, čo prispeje k rastu kompetencií aj ruských staviteľov metra.

Zdroj: ruský printový denník Rossijskaja gazeta

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na zemavek@zemavek.sk.

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

11.05.2017 16:16 | Ekonomika 0


Ivan Lužák
Zopár slov o autorovi...


V diskusii ešte nie sú žiadne príspevky, pridajte prvý!

Pre pridávanie komentárov sa prihláste alebo zaregistrujte.