Prečítané 8197x | 0

História 25 zdravých potravín


História 25 zdravých potravínIlustračné foto: northwindpictures.com

V dnešnej dobe je stravovanie náročné. Sme zavalení potravinami, ktoré sú plné éčok, kurčatami dopovanými antibiotikami a ovocím posiatym pesticídmi. Preto aj potraviny z nasledujúceho zoznamu môžeme považovať za zdravé, pokiaľ si ich zadovážime v poctivej podobe, bez jedov. V minulosti takými určite boli. Preto sme sa pozreli nielen na ich zdravotné účinky, ale aj historický pôvod.

1. Morčacie mäso - Udomácňovanie moriek sa začalo v Mexiku, kde sa okrem jedenia morčacieho mäsa využívali aj morčacie krídla, a to na dekoráciu. Ide o mäso s najnižšou koncentráciou tukov, pri varení stráca aj sacharidy. Je dôležitým zdrojom minerálov, kyseliny listovej a vitamínov skupiny B.

2. Hovädzie mäso - Krava sa udomácnila už pred viac ako 10 000 rokmi na Strednom východe. Toto mäso, okrem proteínov, obsahuje aj veľmi dôležité minerály, ako napríklad železo, zinok, horčík, či fosfor.

3. Bravčové mäso - Domestikácia ošípaných začala pred 13 000 rokmi na Blízkom východe a v rovnakom období aj v Číne. Hoci DNA štúdie naznačujú, že sa ošípané vyskytovali i v Európe, neboli však ešte zdomácnené. Aj napriek zlej povesti obsahuje bravčové mäso viac nenasýtených tukov ako hovädzie. Je tiež zdrojom minerálnych látok rastlinného pôvodu.

4. Sójové výhonky - Pochádzajú z Ďalekého východu, kde bolo pred viac ako 5000 rokmi zdokumentované prvé využitie tejto potraviny. Sójové výhonky zabezpečujú vysoký prísun minerálov a okrem toho obsahujú aj silný antioxidant, ktorý zabraňuje osteoporóze, či rakovine prsníka. Sú veľmi dobré na vyrovnanie hladiny estrogénu a liečenie chorôb súvisiacich s nadbytkom estrogénu.

5. Huby - Huby sa po prvýkrát začali využívať v Chile pred 13 000 rokmi. Obsahujú veľa vody a málo tukov, čím sa stávajú perfektnou potravinou pri chudnutí. Sú zdrojom vitamínu A, riboflavínu a niacínu, ako aj minerálnych látok - napríklad draslíka alebo fosforu. Za zmienku určite stoja aj protinádorové vlastnosti húb a ich schopnosť znižovať hladinu cholesterolu.

6. Fazuľa - Fazuľa, hoci sa dnes pestuje už na celom svete, je pôvodom z Ameriky (Peru, Mexiko). Zmienka o jej využití ako potravine sa dokonca objavuje už v Biblii. Je to zelenina s najvyšším obsahom železa, ktoré spolu s vitamínom B tvoria výborný liek na chudokrvnosť. Fazuľa okrem toho obsahuje aj vlákninu, ktorá napomáha znižovaniu cholesterolu a je účinná aj v boji proti zápche.

7. Šošovica - Pochádza z Juhovýchodnej Ázie, odkiaľ sa ďalej rozšírila do Stredomoria. Najstaršie dôkazy o jej konzumácii sa datujú už na 6600 rokov pred Kristom. Okrem železa šošovica obsahuje aj ďalšie zdraviu prospešné látky, a to napríklad vápnik, horčík, zinok, či fosfor. Podľa posledných výskumov šošovica znižuje hladinu cukru v krvi, a vysoký obsah kyseliny listovej znižuje riziko rakoviny prsníka.

8. Cícer - Pochádza z Turecka, odkiaľ sa neskôr rozšíril do celého sveta. Je zdrojom bielkovín, škrobu, vápnika, horčíka, zinku a fosforu. Obsahuje veľa vlákniny a pomáha bojovať so zápchou. Okrem toho obsahujú látky tanín a fytát, ktoré majú protirakovinové účinky.

9. Ovos - Prvé dôkazy o jeho používaní v Európe siahajú až do doby bronzovej. Ovos je zdrojom energie. Okrem toho obsahuje aj vitamíny B6, B5 a minerály, ako železo, selén, horčík, či meď. Taktiež je bohatý na vlákninu, esenciálne aminokyseliny a omega – 6 mastné kyseliny. Zabraňuje hypotyreóze a prispieva k zníženiu cholesterolu.

10. Zrno - Jačmeň, pšenica, či proso - toto všetko sa pestovalo už v neolite, asi pred 6000 rokmi. V dobe bronzovej sa k nim pridali aj raž, či špalda. Spomedzi veľkého množstva výhod, ktoré má jeho konzumácia, môžeme spomenúť vysoký obsah vlákniny a vitamínov (B). Taktiež je významný vďaka vysokému obsahu železa, vápnika, či horčíka.

11. Syry - Ich vlastnosti sú založené na procesoch dozrievania, sú zdrojom vitamínu B12, A a niacínu.

12. Jogurt – Už ľudia , ktorí obývali dnešné Bulharsko 6000 rokov pred naším letopočtom, vyrábali prvé jogurty. Je bohatý na vápnik, vitamíny skupiny B a taktiež je všeobecne známe, že baktérie, ktoré sa v jogurtoch nachádzajú, pomáhajú vyvážiť bakteriálnu črevnú flóru, posilňujú imunitný systém a pomáhajú v boji proti infekciám.

13. Petržlen- Pochádza zo Sardínie. Zo začiatku bol používaný len ako ozdoba na počesť mŕtveho, no v stredoveku sa to zmenilo, a petržlen sa začal využívať aj v kuchyni. Obsahuje veľké množstvo vitamínov - predovšetkým vitamín C, antioxidačné flavonoidy, vitamín K, ktorý je užitočný na podporu zrážanlivosti krvi, na prevenciu a liečbu osteoporózy, dokonca aj na ochranu proti infarktom. Petržlen obsahuje aj látku apigenin, ktorá sa využíva v prírodnej medicíne proti astme, či nespavosti. Všetky tieto vlastnosti, ktoré petržlen má, však pri varení stráca.

14. Bazalka - Je indického pôvodu. Grécki pravoslávi kresťania ju používajú pri príprave svätenej vody. Je zdrojom železa, esenciálnych olejov s protizápalovými a antibakteriálnymi vlastnosťami.

15. Oregano - Prvé zmienky o jeho kulinárskom využití, ako aj o využití v lekárstve siahajú až do dôb starovekého Grécka. Je to antioxidant a okrem toho má aj antimikrobiálne a podľa niektorých štúdií dokonca protinádorové vlastnosti.

16. Granátové jablko - Pôvodom je z Južnej Ázie, Perzie a Afganistanu. Jeho veľkou prednosťou je nízky obsah kalórií, preto je ideálnym pri rôznych diétach, no aj pri detoxikácii organizmu. Okrem toho má protizápalové vlastnosti, je bohatý na draslík a najnovšie štúdie potvrdili, že jadierka granátového jablka dopomáhajú k poklesu hladiny cukru v krvi, čím sa stáva veľmi ideálnou potravinou pre diabetikov.

17. Kiwi - Pred 1 000 rokmi, toto ovocie, ktoré nazývali yang - tao, rástlo najmä v Číne. Neskôr boli semená tohto plodu prenesené na Nový Zéland, kde ovocie nadobudlo takú podobu, v akej ho poznáme dnes. Medzi jeho výhody patrí napríklad vysoký obsah vitamínu C a ďalších bioaktívnych látok, ktoré zabraňujú poškodeniam DNA a tým prispievajú k prevencii rôznych chorôb, ako aj k prevencii rakoviny.

18. Hrozno - Pochádza z Kaukazu a Východnej Ázie. Zdá sa však, že prvé náznaky používania hrozna siahajú až do doby paleolitu. Vo vinárstve sa ale hrozno začalo používať Rimanmi. Štúdie dokazujú, že toto ovocie pôsobí preventívne proti kardiovaskulárnym ochoreniam, niektorým druhom rakoviny, dokonca pomáha aj pri liečení šedého zákalu. Nedávna štúdia Texaskej univerzity potvrdila, že červené hrozno a červené víno zabraňujú zhoršovaniu pamäti v pokročilom veku.

19. Jablko - Predpokladá sa, že jablká existovali už v praveku. Existujú dôkazy, že jablká pestovali Egypťania v údoliach Nílu a prisudzovali im mystické účinky. Biblia však toto ovocie popisuje ako zakázané ovocie - ovocie hriechu - ktoré spôsobilo vyhnanie človeka z raja. Je to antioxidant, veľmi užitočný pri liečbe rakoviny a v neposlednom rade podporuje imunitný systém a aktivitu krvných doštičiek.

20. Jahody - Pochádzajú z Francúzska, z Alpských oblastí. Do Ameriky ich potom rozšírili Španieli, Portugalci a Angličania. Obsahuje viac vitamínu C, než pomaranč a tiež aj veľké množstvo vlákniny a draslíka. Okrem toho nájdeme v jahodách aj množstvo organických kyselín, medzi ktoré patrí napríklad kyselina salicylová a flavonoidy, spôsobujúce ich červenú farbu. Jahody sú silnými antioxidantmi.

21. Čučoriedky - Aj keď ich pôvod nie je známy, známe je, že boli súčasťou stravy arktických národov už od staroveku. Taktiež sa stali súčasťou stravy domorodých Američanov, konkrétne pôvodných obyvateľov Severnej Ameriky. Jeho bohatý obsah polyfenolov a antioxidantov sa stal spojencom v boji proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Ďalej podporuje imunitný systém a v neposlednom rade je účinným liekom proti infekciám močových ciest.

22. Repa - Jej najbližší predchodca, divoká repa, rástla už v praveku a jej korene boli súčasťou jedálnička prvých komunít v Severnej Afrike. Látka betacyanín, ktorá je dôvodom typickej silno červenej farby repy, je veľmi účinná proti rakovine hrubého čreva.

23. Kurkumovník dlhý (kurkuma) - Najprv sa používal ako farbivo, no po čase sa zistilo, že je to silný antioxidant a slúži aj na prevenciu kardiovaskulárnych ochorení.

24. Cibuľa - Pochádza zo Strednej Ázie. Je zdrojom látok ako je draslík, vápnik, železo, či horčík. Podľa niektorých štúdií, zlúčeniny síry, ktoré cibuľa obsahuje, sú ochranou pred rakovinou pažeráka a žalúdka. V neposlednom rade treba spomenút antioxidačné účinky cibule, ako aj to, že znižuje riziká kardiovaskulárnych ochorení.

25. Orech - Hoci je súčasťou stravy už od prehistorických čias, jeho pôvod nie je známy. Predpokladá sa však, že pochádza z Perzie a Kaukazu. Gréci ho nazývajú kara, čo v preklade znamená hlava, pre jeho podobnosť s ľudským mozgom. Má mnoho liečivých účinkov, medzi tie najdôležitejšie patrí rovnováha esenciálnych mastných kyselín, čím pomáha v boji proti cukrovke, či cholesterolu. Pomáha taktiež predchádzať rakovine hrubého čreva, podporuje výkon mozgu pri učení, a taktiež u žien zmierňuje priebeh menopauzy a komplikácie s tým súvisiace. 

Zdroj: http://www.quo.es/salud/50-alimentos-mas-saludables

25.12.2015 14:30 | Zdravie a strava 0


Dominika Gazdíková
Zopár slov o autorovi...


Súvisiace články

08.06.2014 08:59 | Komentáre 0

Deň-D po 70 rokoch

V diskusii ešte nie sú žiadne príspevky, pridajte prvý!

Pre pridávanie komentárov sa prihláste alebo zaregistrujte.