Prečítané 2651x | 0

Byť lojálny kvôli eurofondom sa vraj oplatí


Byť lojálny kvôli eurofondom sa vraj oplatí

„Slovensko je dnes plné dobrých správ. (...) Vďaka eurofondom sme vyrástli: Až 80 percent verejných investícií tvoria prostriedky z Európskej únie. Vďaka nim sa Slovensko mení na vyspelú a modernú krajinu,“ – presviedča dotieravý leitmotív masívnej mediálnej kampane. Čo má byť jej pravým účelom? Odpoveď závisí od toho, z čieho zorného uhla po nej pátrame. Každý totiž za jej oponou hľadá niečo iné. Z pohľadu tuzemského mainstreamu môže byť legitímna otázka len jedna: Kto si výrobu a hlavné vysielacie časy reklamných spotov objednal a kto a koľko za to zaplatil?

Ekonomický analytik Robert Auxt (Sieť) predpokladá, že objednávateľom mal byť Úrad vlády SR, platiteľom slovenskí daňovníci a výška uhradenej sumy milióny eur. „Zaplatiť prime-time v najsledovanejšej televízii počas vianočných sviatkov, navyše krátko pred konaním volieb, s vysokou frekvenciou za 600 tisíc a celkovo 2,1 mil. eur pre skupinu médií, nahráva divnému príbehu. Príbehu o tom, ako dobre naša vláda hospodárila v poslednom období,“ tvrdí na svojom blogu Auxt.

Podľa nepotvrdených údajov hlavných spravodajských portálov zinkasujú elektronické médiá za 7000-násobné odvysielanie 4 eurofondových reklamných spotov v období od 21. 12. 2015 do konca januára 2016 peniaze vo výške dokopy 2,1 milióna eur, z toho Markíza 600-tisíc, TV JOJ 540-tisíc, TA3 411-tisíc (za šoty v reklamnom bloku a za priestor pre 20-minútové informačné programy), Fun rádio 300-tisíc, Rádio Expres 121-tisíc, Vlna, Anténa Rock a Jemné melódie spolu 168-tisíc. Mediálnu kampaň za celkovo 2,5 milióna eur vo všetkých celoplošných televíziách, printových denníkoch a časopisoch, vrátane verzie pre portál slovensko.sk, mala pre vládu pripraviť agentúra Creo Young & Rubicam. Okrem predvolebnej sebapropagácie opozičné médiá vláde vyčítajú, že v eurofondovej kampani sa zamlčiava reálna hrozba prepadnutia miliardy, ktorú už nestihneme vyčerpať.

Zostáva ešte jedna otázka, ktorá domácu žurnalistiku očividne nezaujíma, resp. ju vlnovou dĺžkou svojho spôsobu uvažovania nevníma: Môže byť v pozadí apoteózy implementácie eurofondov snaha na úspešných projektoch demonštrovať, že byť lojálny voči bruselskej elite a ticho akceptovať jej proamericko-protiruský kurz sa oplatí? Finančná protihodnota či benefit – táto akási obdoba korupcie pod záštitou nadnárodnej inštitúcie – sa totiž napriek kritike mediálnej kampane teší podpore naprieč celou vnútropolitickou scénou. Vnímať eurofondovú kampaň ako propagačnú, a nie propagandistickú, je preto dosť problematické.

26.01.2016 22:28 | Z domova 0


Juraj Pokorný
Zopár slov o autorovi...


V diskusii ešte nie sú žiadne príspevky, pridajte prvý!

Pre pridávanie komentárov sa prihláste alebo zaregistrujte.